Post Social | Vi har sett nærmere på Facebook sin jobbportal. Holder den mål?
22969
post-template-default,single,single-post,postid-22969,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Vi har sett nærmere på Facebook sin jobbportal. Holder den mål?

 

Du har kanskje fått med deg at Facebook i det seneste også har rullet ut sin jobbportal i Norge –  www.facebook.com/jobs.  I blant annet Facebook sitt hjemland USA, har den vært tilgjengelig langt lengre. Vi har tatt en litt nærmere titt på portalen. Holder den mål?

 

Det er ikke første gang Facebook prøver seg

Uten at vi skal gå nærmere inn på det denne gangen, er det ikke første gang Facebook har prøvd seg med løsninger rettet mot ledig stilling markedet. Det har så langt ikke gått bra. Denne gangen kommer de tilsynelatende med en noe mer tradisjonell løsning integrert, selv om den også har sine gode og ikke fult så gode «twister». Vi skal ikke være så kravstore til en applikasjon som er «gratis», men selv under den betegnelsen får løsningen et stort «tja» fra oss. Løsningen bærer i aller høyeste grad et simpelt preg.  Det er spesielt en ting som trekker løsningen betraktelig ned, særlig fra perspektivet til de med det største rekrutteringsbehovet og har egne rekrutteringssystemer.

 

Bakgrunn og det overordnede perspektivet

Før vi går inn på selveste løsningen, ser vi litt på det overordnede perspektivet. Vi har lenge vært noe skeptisk til en slik satsning fra Facebook sin side, men har håpet på at de skulle komme med en kreativ løsning som holder mål. Dette for å nå aktivt søkende (de som aktivt prøver å lete etter ny jobb), samtidig som den ikke ville bli for masete og unngå de typiske utfordringene slike gratisløsninger ofte får (vi kommer tilbake til dette). Vi så også for oss at løsningen skulle kunne erstatte alle ledig stilling applikasjonene du måtte implementere eller skape. Dermed kunne besøkende enkelt få en god oversikt over dine ledige stillinger når de er innom bedriftsprofilen din på Facebook.

Selv om vi kan diskutere om i hvor stor grad LinkedIn er et sosialt media, så er de blitt oppfattet og akseptert som den mest betydningsfulle karriere portalen/profesjonelle nettverket i sosiale medier atmosfæren. Du forventer altså å finne mye jobbrelatert der, men ikke fra privatlivet. Når det kommer til Facebook er det nok noe mer sårbart. Her har en familie, venner, og bekjente. Kanskje verdsetter en dermed presentere og få presentert (fra disse) «livet» utenom jobb i større grad. Vi spurte oss selv om en slik dedikert applikasjon i Facebook ville bli for påtrengende og om det var uønsket for mange å blottlegge der for mye av det profesjonelle arbeidslivet også (hvis det var det løsningen skulle legge opp til). Ikke bare det, men det også med mye dårlig innhold.

Bekymringen ligger/lå blant annet med grunnlag i at løsningen er gratis, samt er dårlig regulert. Vi har sett flere gratis jobbportaler – noen eksisterer fortsatt, mens andre er borte. Problemet er at de fylles raskt opp av fryktelig mye rart og ofte med mer eller mindre useriøst innhold – i hvert fall hvis det overhode ikke finnes noen reguleringer rundt hva som postes og hvor ofte. «Posting kriger» for å havne på toppen av resultatlisten er heller ikke uvanlig. Selv på betalte tjenester som finn.no ser vi dette skjer konstant. Bedrifter er altså til og med villig til å betale for en og samme utlysning både 2, 3 og 4 ganger, dette for å havne på toppen av listen igjen under søknadsperioden. Til en viss grad forståelig. Dette siden en ser ut til å falle fryktelig raskt ned på listen. Dette er for øvrig en utfordring en slipper bekymre seg over når det  kommer til målrettet stillingsutlysning i sosiale- og digitale medier (så fikk vi sneket inn litt egenreklame også 😉 ).

Det finnes dog et tomrom som kan fylles av en jobbdatabase i den sosiale medier atmosfæren. LinkedIn er mer for leder- og spesialiststillinger. Lavterskelstillinger, som ikke krever spesialist- eller ledererfaring, er et tomrom en god løsning fra Facebook kunne fylle. Du publiserer for eksempel ikke utlysninger for butikkmedarbeidere, eller snekkere for den saks skyld, på LinkedIn. Slik løsningen til Facebook fremstår nå, skal nok ikke de store tradisjonelle og særiøse jobbdatabasene føle seg for truet. Det er andre sosiale- og digitale medier løsninger som truer mer p.t. etter vår mening.

 

Applikasjonen

 

Når det kommer til det å være en masete applikasjon, ser det så langt ut til å gå greit. Både markedsplassen, Workplace og stillingsportalen virker ikke bli veldig påtrengende – før du selv gjør applikasjonene til det. Du kan altså sette i gang å abonnere fra stillingsbasen, hvorpå du blir varslet når det dukker opp noe nytt av interesse.

 

De andre utfordringene er derimot ikke løst, så vi tror dette bli en salig blanding av utlysninger fra seriøse og useriøse aktører. Jobbsøkefunksjonen er heller ikke noe å skryte av, bortsett fra en ting – du kan søke ut i fra en radius. Det vil si du kan søke jobber innen den avstanden du er villig til å pendle (maks 150 km). Samtidig så forsvinner da de irriterende fylkes- og kommune grense utfordringene i søket, som du kan oppleve i tradisjonelle jobbdatabaser (holder du for eksempel til ved en fylkesgrense, må du søke på begge fylkene for ikke å gå glipp av jobber). Når dette er sagt, prøver du gjøre søk på hele Norge i Facebook løsningen, så sliter du. Vi fikk i hvert fall ikke til det i skrivende stund. Det er altså ikke et høyt nivå på funksjonalitetene eller søkekriteriene.

 

Fra en rekrutterer sitt perspektiv

Fra en arbeidsgiver sitt perspektiv, er det ikke mange lyspunkt. Det sier seg selv at denne løsningen ikke er optimal, og den kan på langt nær ville kunne måle seg med gode målrettede kampanjer. Driver du derimot et lite selskap og har svært begrensede budsjetter, så kan jo dette være redningen hvis du er heldig. Det som kanskje vil irritere mange arbeidsgivere, er at løsningen ikke lar deg henvise kandidater til et søknadshåndteringsverktøy, slik at du får samlet alle på ett sted. Du må enten håndtere dine søkere inne i Facebook, eller via mail. Vi finner det merkverdig at de ikke har en annen løsning for dette. Det burde være såre enkelt å sette inne en løsning hvor du kunne henvise kandidater til en annen søknadsside og med det velge bort denne spørsmålsløsningen (som vi straks kommer til). Vanskelig å tro dette ikke har blitt vurdert, så motivasjonen for ikke å gjøre det ligger nok et annet sted. Muligens ser de på det som en trussel mot betalte løsninger, som kan linkes hvor som helst.

Publiseringen i seg selv er enkel. Du legger inn bilde, beskrivelse og definerer noen spørsmål kandidaten kan svare på. Slik sett kan løsningen sammenlignes litt med vår bruk av lead ad (se eksempel ved å klikke «registrer deg» på følgende lenke https://www.facebook.com/258879260626/posts/10159953115640627). Selv om lead ad har et langt mer profesjonelt fundament og kan målrettes. Dette er et steg i riktig retning, ved å gjøre søknadsprosessen for kandidater enkel. Dog passer heller ikke en riktig så løssluppen løsning for alle stillinger, etter vår mening.

Slik så det ut når vi la ut en utlysning som salgs- og medierådgiver i Post Social (Klikk her)

 

Vår konklusjon

Vår konklusjon er at dette er en noe halvhjertet løsning og at vi hadde håpet på litt mer – selv fra en gratis applikasjon. Dog var vi for så vidt forberedt på det og så løsningen i tidlig fase internasjonalt. Facebook vil jo heller ikke lage gratis løsninger som kan påvirke deres betalte løsninger i negativ retning. Selv om en stillingsbase, som primært uansett når aktivt søkende, vanskelig skulle kunne erstatte målrettede løsninger som inkluderer å nå den særdeles viktige målgruppen passivt søkende (de som ikke aktivt leter etter ny jobb, men er påvirkelige). Du kan fint legge ut din utlysning, men du må være forberedt på å måtte håndtere søkere utenfor ditt vanlige søknadshåndteringsverktøy (hvis du har det).  Forvent deg heller ikke for mye av responsen for nå.

 

Vil du høre mer om hvordan, og hvorfor, få bistand til din tilstedeværelse i sosiale- og digitale medier? Ta kontakt med Post Social på post@postsocial.no eller 66 98 00 88. Har du synspunkter eller inspill, ja da ønsker vi også høre fra deg. Du kan kommentere under. Med over 20 års erfaring med tjenester/løsninger rettet mot arbeidsmarkedet, har vi spesialisert oss på rekruttering og employer branding via sosiale- og digitale medier. Her kan du se et lite utdrag av våre kunder pr. i dag https://www.postsocial.no/oppdrag/.

 

Jan Erik Stuedal | Post Social

Jan Erik Stuedal

Ingen kommentarer

Skriv et innlegg

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram