Post Social | Når en får for mange jobbsøkere
Det mange grunner til at søknadsmengden kan bli for stor. Jeg skal ikke ta for meg disse nå, men hvordan håndterer en de ekstreme tilfellene?
rekruttering, bedrift, jobb, jobbsøkere, arvbeidssøker, arbeid, søknader, jobbsøknader
22437
post-template-default,single,single-post,postid-22437,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Når en får for mange jobbsøkere

 

Det mange grunner til at søknadsmengden kan bli for stor. Jeg skal ikke ta for meg disse nå, men hvordan håndterer en de ekstreme tilfellene? Mange steder er det for tiden arbeidsgivers marked. Jeg leste nettopp et par artikler vedrørende det å få enorme mengder jobbsøkere. Det ene ekstreme eksempelet var fra India, hvor en hadde fått mer enn 2,3 millioner søkere til assistentstillinger hos delstatsmyndighetene i Uttar Pradesh i India (klikk for artikkel). Det ville ta rundt fire år å gjennomgå alle. Et annet (dog ikke like ekstremt eksempel) nærmere hjemme, var kleskjeden Zara som mottok 2000 søkere nylig til butikkjobb i Stavanger (klikk for artikkel). Selv med gode søknadshåndteringsverktøy, som vil være til hjelp med å skille klinten fra hveten, er det en formidabel jobb hvis alle skal håndteres riktig. Ville nok kunne friste mangt en rekrutterer til å ta noen snarveier, i hvert fall uten et verktøy for søknadshåndtering. Fikk meg til å tenke på en god gammel vandrehistorie. Denne beskrev en rekrutterer som vist nok hadde fått så mange søkere at han delte bunken i to, kastet halvparten i søpla, og forsvarte sin tankeprosess med at han ikke trengte folk med uflaks.

Enda hvor humoristisk denne vandrehistorien er, tar jeg nok ikke for hardt i når jeg sier det kan ligge noe sannhet bak den – om enn ikke gjennomført akkurat slik selvfølgelig. Er nok ikke mange som jobber med rekruttering som ville innrømme at de til tider har tatt noen snarveier, men ut fra den varierende kvaliteten på arbeidsgivere og byråer sine ansatte og prosesser, så er jeg sikker på at det er mange tilfeller som kunne skapt sin egen vandrehistorie.  Bekreftes nok også av flere undersøkelser, som viser mangel på tilbakemelding på søknad som et av de største frustrasjonsmomentene blant arbeidssøkere. Om det rett og slett bare er tiltaksløshet som ligger bak mangel på tilbakemelding, en feil i prosess eller verktøy, eller om søknad og CV faktisk ikke er blitt lest, vites ikke, men en kan jo spekulere.

Har du noen kreative eksempler på praktiserte snarveier i enkelttilfeller, eller i generelle prosesser, er du velkommen til å dele.

 

Jan Erik Stuedal | Post Social AS

admin

No Comments

Post a Comment

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram